Cari Blog Ini

Selasa, 8 Februari 2011

KITA SEMUA ADA HATI.- IRWAN HADZLY










Assalamualaikum...

jika semasa hidupnya manusia pernah menipu sejuta umat manusia, tetapi kenapa walau sekali cuma dia tidak mampu untuk menipu hatinya?

Apakah istimewanya makhluk yang bernama hati ini????
Mengapa mata kita celik tetapi hati kita buta?
Ikhlas itu tempatnya dihati, jika ditakdirkan hati tidak ada, dimanakah nilai ikhlas itu?
Sekejam mana pun seseorang manusia, dia pastikan pernah menangis. Itulah bukti dia juga punya hati.

Rasulullah s.a.w. Bersabda: "sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging.apabila daging itu baik,maka baiklah seluruh anggota.dan apabila daging itu rosak,maka rosaklah seluruh anggota.ketahuilah,itulah hati."

Sungguh, hati itu sungguh menakjubkan. Tetapi pernahkah setiap kita terfikir apakah ada “hati” dalam diri ini? Kalau ada dimanakah dia? Atau kita sebenarnya tidak pernah langsung mempunyai hati?

Memang hati ini sungguh dalam, walaupun kita tidak meramal betapa cerunnya kedalamannya, tetapi kita tetap akan merasa akibat dari hati yang tulus serta ikhlas. Di mana hati kita.? Kalau tidak jumpa “hati” semasa kita berwudhuk, silakan mencarinya semasa dalam kita sedang membaca al-quran. Sekiranya belum bertemu juga lanjutkan pencarian itu dalam solatmu, apabila dalam solatmu juga tidak ditemukan “hati” tersebut. Berdoalah kepada tuhan mohon hati yang baru.

Firman ALLAH:
"sesungguhnya beruntung orang yang menyucikan jiwanya dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotori jiwanya."

kata dari maher zain “deep in my heart.” tetapi sampai bila? menurut imran ajmain “seribu tahun lama lagi”, kata acha septiasa “sampai menutup mata.” dan pendapat david arumugan “hingga akhir nanti.”

kesimpulannya,
hati seperti kata dato' rahim razali bukan hak milik tapi anugerah.

Tiada ulasan: